Hladký nástup do školky nebo školy
Prázdniny nám definitivně skončily a začal další školní rok.
S ním přibývá jako vždy více učení a povinností, nastavování nových pravidel, změn denního rytmu a na to vše si musí malí i velcí školáci opět zvyknout.
Nebudeme si nic nalhávat, pro děti i rodiče nastává stresové období, které každý zvládá jinak.
Některé děti se mohou potýkat s velkým strachem a pocity nejistoty ze školy, z jejího prostředí, z kolektivu či určitých činností ve škole. Tento strach může přerůst až v úzkost, která začne dítě omezovat v obvyklých situacích, při přetrvávajících úzkostech se objeví fobie.
Děti
s úzkostmi se pak snaží vyhnout pro ně nepříjemným
situacím - písemky, zkoušení před ostatními žáky, přísný učitel,
nepřátelské přístupy ostatních (někdy vedoucí až k šikaně) a začnou se
škole vědomě i nevědomě vyhýbat a stále více a více se stahují do sebe. Při takové stresové zátěži začnou být děti opakovaně nemocné - z propadu
energie a přetížení se projeví rýma, kašel, bolesti hlavy nebo břicha,
zvracení... odmítání ráno vstávat, vzdorovitost, mohou se přidat děsivé
noční sny, strachy ze samoty, tmy, strach z odloučení od rodičů...
A v tuto chvíli potřebují vaši pomoc.
Reakce na stres jsou různé, správně zvolená homeopatika však mohou tyto výkyvy vyladit, zvednout vitální sílu, upevnit celkovou konstituci a tím dostat dítě do pohody se kterou školu zvládne bez stresu.
Zde jsou ukázky nejčastěji používaných homeopatických léků v těchto situacích, možná se v některém najdete :-)
LYCOPODIUM má velký problém s jakoukoliv změnou. Bojí se nových lidí, věcí a situací; má rádo sladké, může mít sklon k zácpě. Dítě Lycopodium nepřijímá rozkazy, vše potřebuje srozumitelně vysvětlit a teprve pak je ochotno spolupracovat. Je velice žárlivé, a to nejen na sourozence, ale i na úspěchy druhých. Potřebuje být v čele, chce být první, všechno vyhrát a za každou cenu být nejlepší. Když se mu to nedaří, může upadnout opravdu do těžké deprese, která často vyžaduje i medikamentózní léčbu. Dítě Lycopodium začne mít také problémy, pokud si nerozumí s učitelem, pokud je někdo ve třídě lepší, když zklame samo sebe, nebo když se mu narodí sourozenec, o kterého rodiče pečují více (z pohledu dítěte). Pak začne tvrdošíjně odmítat pobyt v kolektivním zařízení (školka i škola). Pokud nejsou jeho potřeby vyslyšeny, uchyluje se do nemoci. Často to bývají záněty horních cest dýchacích, průdušek, ale také záněty močových cest a ledvin.
PULSATILLA je výrazně fixovaná na rodiče a zvláště na matku. Nechce se od matky odtrhnout, pláče, při odchodu matky se jí drží za ruku, nebo jí visí na noze, a srdceryvně pláče. Poté, co matka odejde, pokračuje v pláči tak dlouho, dokud se matka nevrátí. Pokud se tento stav opakuje, začne dítě Pulsatilla chřadnout. Mívá téměř chronickou rýmu, opakované záněty středního ucha, záněty spojivek, záněty nosohltanu nebo zánět průdušek. Pokud dítě něco chce, vymáhá to slzami. Celkově je to dítě citlivé, stydlivé, touží být milováno a často vyžaduje ujištění o tom, že ho mají rodiče opravdu rádi.
Dítě typu ARGENTUM NITRICUM miluje sladkosti a je velmi netrpělivé. Trpí neustálým strachem, že nic nestihne, že nezvládne to, co ho čeká. Má strach z blízké budoucnosti, z cestování. Trpí trémou, při které může mít průjem, třes, je neklidné a potřebuje se pohybovat. Často mívá trávicí obtíže po sladkostech a nechce nikde veřejně vystoupit.
CALCAREA CARBONICA je dítě usměvavé, klidné, pomalé a nekonfliktní. Vše si dělá podle sebe a svým tempem. Pokud rychlost jeho práce není pro učitele problémem, nebude mít dítě žádné potíže. Ve chvíli, kdy ho kdokoliv začne nutit, aby zrychlilo a bude nad ním stát, začnou problémy. Dítě bude odmítat účast na veškerém dění, bude stresované, nervózní a nakonec i nemocné. Nejčastěji trpí na opakované katary horních cest dýchacích, záněty průdušek a ekzémy. Dítě Calcarea carbonica velmi rádo a dobře jí, nikdy není hubené. Velmi špatně snáší náhlou změnu – např. přeřazení do jiné třídy.
Podobným typem dítěte je BARYTA CARBONICA, u které je celkově zpomalený vývoj. Pozdě začíná chodit i mluvit, je zapomětlivá, špatně se soustředí, má nedostatek sebedůvěry, nevěří si a bojí se neznámého prostředí i cizích lidí. To může být příčina, proč dítě nechce do kolektivu. Pokud není v pohodě, trpí často na záněty nosohltanu a angíny, zvětšené nosní i krční mandle a zduřelé uzliny. Baryta carbonica je vynikající lék i pro děti s mentálním postižením, s Downovým syndromem, pro děti s poruchou řeči nebo dětskou mozkovou obrnou. Lék pomůže zharmonizovat a zrychlit jejich vývoj.
Dítě typu SILICEA je drobné, bázlivé a nejisté. Je velmi šikovné a chytré, ale nevěří si a tak potřebuje ujišťování od okolí o své šikovnosti. Bývá často nemocné (záněty průdušek, záněty středního ucha, zápaly plic), má lámavé a štěpivé nehty, předčasně zkažené zuby a hodně se potí, zvláště na chodidlech. Celkově má velice zpomalené regenerační procesy, proto po nemoci potřebuje mnohem delší rekonvalescenci než ostatní děti. Pokud jde po nemoci opět do kolektivu a není ještě zcela doléčené, je okamžitě znovu nemocné. Potřebuje mít i dostatek času k odpočinku mezi jednotlivými činnostmi - když se vyčerpá, velmi snadno onemocní.
PHOSPHORUS je typ dítěte, které je velmi senzitivní, láskyplné a má bujnou fantazii. Snadno se pro něco nadchne, ale také se rychle unaví a vyčerpá. Toto dítě je velmi oblíbené v kolektivu, je příjemné, milé, mívá umělecké sklony a skvělý vztah ke zvířatům. Často má různé druhy strachů – například z bouřky, ze tmy, z hluku, ze samoty a bojí se také o ostatní. Nejčastěji trpí na potíže dolních cest dýchacích, spojené s kašlem a chrapotem a na silné krvácení s pomalou srážlivostí.